Returpolicy

Gällande returpolicy för Sunkini.se

Nedan returpolicy gäller för alla produkter som köps på www.sunkini.se. Returpolicyn ingår i våra köpvillkor som du accepterar när du genomför ett köp på vår hemsida. Du kan alltid kontakta oss om du har några frågor gällande policyn.

Ångerrätt

Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag du tog emot ditt paket. Observera att ångerrätten ej omfattar varor som försämrats av användning. Varan skall returneras i oförändrat skick i dess originalemballage, med alla ev. klisterlappar och etiketter för fullständig återbetalning. Om du inte uppfyller dessa krav förbehåller vi oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag upp till 100% på beloppet som ska återbetalas. Du ansvarar för varan till dess att vi mottagit den. Återbetalningen kommer att ske inom 14 dagar från det att vi mottog ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan (till exempel inlämningskvitto hos transportör). Ett ångrat köp måste meddelas till oss senast 14 dagar efter mottagen leverans till info@sunkini.se.

Här kan du ladda ner konsumentverkets ångerblankett.

Använd en tjänst avsedd för leverans till företag när du skickar tillbaka paketet så att paketet kommer till vårt lager och inte till ett ombud. Vi rekommenderar att skicka paketet spårbart. Du kan inte välja att “returnera” paketet genom att inte hämta upp det hos ombudet. Paket som skickas tillbaka till oss som ej blivit uthämtade debiteras en kostnad av 200 kr. Läs “Outlösta beställningar” nedan för mer information.

Öppet köp

Vi på Sunkini erbjuder 30 dagar öppet köp så du ska ha tid att känna efter om produkten verkligen är för dig. Öppet köp gäller i 30 dagar från den dag du tog emot ditt paket och under förutsättning att varan returneras oanvänd och oskadad, i originalförpackning och att alla typer av märkningar, etiketter och klisterlappar finns kvar på varan.

Vi skickar inte bytesvaror vid retur. Om du önskar göra ett byte beställer du själv den varan du önskar byta till.

Returavgift

Returavgiften är 49 kr per returnerat paket. Avgiften tas ut i samband med krediteringen. Det går bra att skicka tillbaka varor från olika ordrar i samma paket för att endast bli debiterad en avgift, men detta måste meddelas till kundtjänst INNAN returen genomförs. Om kundtjänst inte blivit meddelad innan kommer varje order bli debiterad en returavgift.

Hur du gör en retur

För att göra en retur behöver du först logga in på ditt kundkonto, eller skapa ett nytt konto med samma e-postadress som användes vid ordern du vill returnera. När du är inloggad kan du begära en retur på den eller de varor du vill returnera och invänta svar från oss innan du skickar tillbaka paketet.

Har du gjort din beställning innan 26 mars 2024? Då kan du skicka tillbaka paketet med den medföljande returetiketten och retursedeln. Du behöver inte skapa ett kundkonto eller göra en returanmälan.

Läs vår fullständiga returguide

Du kan inte välja att “returnera” paketet genom att inte hämta upp det hos ombudet. Paket som skickas tillbaka till oss som ej blivit uthämtade debiteras en kostnad av 200 kr. Läs "Outlösta beställningar" nedan för mer information.

Reklamationer

Om vi levererat en produkt som är defekt ber vi dig kontakta oss inom skälig tid från det att felet upptäckts för att hjälpa dig att lösa problemet. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Skicka ett mail till info@sunkini.se med ditt ordernummer, en utförlig felbeskrivning och vid instruktion bilder och/eller filmklipp som visar felet.

Reklamationsrätten gäller fabrikationsfel. Det vill säga ett fel som uppstått vid tillverkningen och som skiljer varan från en likadan tillverkad utan fel. Detta betyder att solblekning, missfärgning etc. endast går att reklamera inom skälig tid från det att varan togs emot. Reklamationsrätten gäller heller inte fel som orsakats av slitage eller brist på underhåll och service.

Vid en, av Sunkini, godkänd reklamation skickar vi en ny likadan, eller motsvarande, produkt eller återbetalar kostnaden för produkten. Reklamationsrätten gäller inte om kunden själv åtgärdat eller låtit åtgärda felet utan att Sunkini godkänt detta. Reklamationsrätten gäller heller inte om kunden orsakat felet.

Sunkini står alltid för eventuella fraktkostnader samt övriga kostnader för returen tillbaka till oss vid en godkänd reklamation som skett inom skälig tid. Skälig tid gällande reklamationer anses vara inom två månader enligt Trygg E-handel.

När vi eller våra leverantörer skickar en ersättningsvara eller en ersättningsdel försöker vi välja det fraktsätt som är lämpligast men det är inte säkert att det blir samma som vid beställningstillfället. Notera att reklamationsrätten gäller för ursprunglig köpare, och inte längre gäller vid eventuell vidare försäljning. I de fall Sunkini skickar reservdelar eller ersättningsvara till kund går denna till beställningsadressen om konsument inte meddelat annat.

Vår returadress är: Sunkini / LO Consulting AB, Röra Byväg 5, 418 78 Göteborg, Sverige.

Leverans och fraktskada

När paketet mottagits så ber vi dig att kontrollera beställningen, så att det är rätt vara/varor som levererats samt att allting finns med enligt ordern som du beställt. Skulle något vara fel i din order ber vi dig att snarast meddela oss detta till info@sunkini.se. Om någon vara saknas i en leverans ska Sunkini meddelas om detta inom fem dagar från det att försändelsen togs emot.

Om du har mottagit en vara som har skadats i frakten så ber vi dig att fota skadorna på emballaget och varan, och snarast möjligt sända bilderna i ett mejl till vår kundtjänst. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta till personal/bud vid mottagandet av paketet..

Outlösta beställningar

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid outlösta paket (returfrakt, expeditionskostnad, hantering etc.). Därför tar vi ut en avgift om 200 SEK om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos ombudet i 7-14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan behöver du hämta ut paketet innan du genomför din retur.

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, du hittar kontaktuppgifter till ARN på deras hemsida www.arn.se.